joi, 10 decembrie 2009

Cele patru neveste

     Am sa va spun o poveste pe care am gasit-o intamplator pe internet si care, nu doar ca mi-a placut si m-a impresionat, dar m-a facut sa-mi pun unele intrebari despre ce e important cu adevarat in viata.
 
  "A fost odata un om care avea patru neveste. La un moment dat, avand si o varsta mai inaintata, a cazut la pat si tragea sa moara.Simtindu-se singur in apropierea sfarsitului i-a cerut primei soti sa-l insoteasca in lumea de denicolo:
- Scumpa mea sotie, te-am iubit zi si noapte si te-am ingrijit toata viata mea. Acum trebuie sa mor. Vrei te rog sa vii cu mine orinde m-as duce dupa moarte?
- Dragul meu sot, raspunse ea, stiu ca m-ai iubit intotdeauna si ca acum trebuie sa mori, insa eu nu pot sa te urmez in cealalta luma, asa ca a venit vremea sa ne despartim.
     Spuarat, omul a chemat-o pe a doua lui nevasta la el si ii spuse:
- Draga mea, sti bine cat de mult te-am iubit. Aproape toata viata mea mi-a fost teama ca ma vei parasi, asa ca am tinut si am avut grija de tine cat am putut. Pentru aceasta, acum in apropierea sfarsitului, te rog vino cu mine pe lumea cealalta!
     Dar aceasta ii raspunse:
- Dragul meu, de ce sa te urmez? In tot acest timp ai tinut si ai avut grija de mine doar pentru interesele tale. Imi pare rau dar, drumurile noastre se vor despartii acum.
    Intristat si cu sufletul plin de neliniste, omul a chemat-o si pe a treia nevasta la capataiul patului sau, rugand-o acelasi lucru ca pe primele doua.
- Dragul meu, raspunse a treia nevasta cu lacrimi in ochi, imi pare rau de tine, dar cand ma gandesc la mine ma intristez si mai tare. De aceea nu pot sa te insotesc decat pana la cimitir, iar acolo va trebui sa ne despartim.
    Cu lacrimi in ochi si deznadajduit, omul isi aduse aminte de  a patra nevasta, de care, insa, nu prea-i pasase niciodata si pe care o tratase ca pe un sclav intreaga viata, aratandu-se nemultumit de ea tot timpul. Fara tragere de inima, omul o chema la el si, la fel cum procedase cu primele trei, o invita si pe aceasta sa-l urmeze.
- Dragul meu, raspunse a patra nevasta cu entuziasm, voi merge cu tine orinde vei dori. Sunt hotarata sa te urmez, indiferent ce se va intampla vom fi impreuna pentru totdeauna. Noi doi nu putem fi despartiti!

Fiecare om are patru neveste!"

                                                                                                    Buddha Shakyamuni

Pentru a intelege morala povestii, va voi spune cine sunt cele patru neveste pe care le are fiecare om:
- prima nevasta este corpul omului care, oricat de mult ne-am dori, nu ne poate urma dincolo de moarte;
- a doua nevasta este averea pentru care ne zbatem zi de zi, insa pe care nu o putem lua cu noi dincolo de moarte;
- a treia nevasta sunt oamenii din jurul nostru, familia, rudele, prietenii, pe care, ar fi nedrept sa-i chemam sa ne urmeze si in moarte;
- a patra nevasta este sufletul omului (karma, ki), caruia, de cele mai multe ori, uitam sa-i acordam atentia cuvenita, dar care este singurul care va trece in cealalta lume.

Poate, aceasta povestioara, va va face pe unii dintr voi sa va opriti din alergatul zilnic dupa averii, dupa faima, cel putin o clipa, si sa va ocupati si de sufletul vostru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu